Jak zvládat špičky? Nekažte si jméno kvůli návalu hostů

12. února 2025·9 minut čtení
Jak zvládat špičky? Nekažte si jméno kvůli návalu hostů
8alt
Michal DolejšKurátor Supplo služeb

Jak zvládat špičky? Nekažte si jméno kvůli návalu hostů

Špičky zažívá každý podnik. Někdo v létě, někdo o svátcích a někdo přes obědy. Jedno mají společné. Když se na špičky dostatečně nepřipravíte, dost možná narazíte na problémy, jako: opožděný příjem objednávek od hostů, zmatky na place nebo v kuchyni, vystresovaný personál a nespokojení hosté. Vybrali jsme pro vás několik tipů, jak zvládnout nápor hostů bez větších zaškobrtnutí.

Proč se na nápor hostů dopředu připravit

Ve chvíli, kdy má host špatnou zkušenost s podnikem, nedoporučí ho a nejspíš už se nevrátí. Ve špičkách, kdy k vám přijde nejvíc lidí, je větší šance, že s návštěvou podniku nebude spokojený, proto se případné problémy vyplatí podchytit včas.

Host obvykle pochopí, že máte plno a leccos vám odpustí. V momentě, kdy ho ale přes veškerý nával ohromíte tím, jak bezchybně to u vás funguje, může se z něj stát váš věrný fanoušek. Rád se o svůj zážitek podělí s okolím a ještě radši se k vám bude vracet. Nejspíš vás nemine ani pozitivní hodnocení na Googlu.

Komplikace ve špičkách můžou nastat na place, v kuchyni nebo s personálem. Ukážeme, jak řešit každou z nich.

Jak řešit problémy na place

Nejčastějším problémem nezvládnutých špiček bývá, že se váš personál kromě obsluhy věnuje spoustě provozním záležitostem. Nejvíc ho většinou brzdí: rezervace, telefonáty, rozdělování účtů, markování na jednu pokladnu ve více lidech, příjem zboží nebo nefunkční ledovač a jiná zařízení.

Ve chvíli, kdy část těchto činností zautomatizujete nebo urychlíte, váš personál se může soustředit na vytváření skvělého zážitku pro hosty. Práci jim ušetříte:

  • Mobilním číšníkem – obsluha přijme objednávku i od stolu a navíc může na pokladnu dálkově markovat i několik lidí zároveň.
  • Platbami přes QR kód – když hostům umožníte, aby sami zaplatili, nebo si rozdělili účet přes QR kód, ušetříte obsluze až 5 minut času. Zvládne to třeba Qerko, Choice QR nebo Cvak.
  • Doobjednáváním od stolu – ve chvíli, kdy obsluha nestíhá, urychlíte obrátku stolů tím, že hosty necháte, aby si doobjednali sami přes QR kód a digitální menu. Pořídíte ho také u Qerko nebo Choice QR.
  • Online rezervacemi míst – díky nim obsluha ušetří několik telefonátů denně a navíc vám pomůžou s lepším plánováním obsazenosti podniku.

Nezbytná je také důkladná příprava před špičkou. Má obsluha po ruce všechno vybavení, sklo, příbory, bylinky, zásobu kelímků a dostatek ledu? Tyhle drobnosti dokážou personál pěkně zasekat.

Supertip:

Pokud máte výdejní okno, pak hostovi zpříjemníte čekání na jídlo buzzerem nebo vyvolávacím systémem na objednávky s sebou. V restauracích s rychlým občerstvením zase ušetří čas samoobslužná pokladna.

Jak řešit problémy v kuchyni

V kuchyni má zvládnutí špičky dvě roviny: provozní a technickou.

V té provozní je klíčová perfektní příprava před špičkou, ale pomůže i zjednodušené menu. Osekejte jídelní lístek a omezte ho jen na jídla s rychlou přípravou.

Supertip:

S technickou částí, tedy s organizací a pořadím přípravy objednaných jídel, pomůžou kitchen screeny. Zároveň do velké míry odbourají stres kuchařů a minimalizují dobu čekání hosta na jídlo. Díky rychlejší přípravě navíc zvládnete ve špičce prodat více jídel. Kitchen screeny seženete třeba u Storyous nebo Septimu.

Jak řešit personální problémy

Ve chvíli, kdy zautomatizujete některé procesy, jako rozdělení účtů platbou přes QR kód, doobjednávání, nebo rezervace, zpravidla se obejdete i s menším množstvím brigádníků.

Kapacity vám také ušetří, když rozdělíte práci na odbornou a pomocnou. Na debaras nepotřebujete tak kvalifikovanou sílu, k přípravě kávy a míchaných drinků nebo do kuchyně už ano. Dejte co nejméně kvalifikované práce do rukou brigádníků a uvolněte ruce šéfům kuchyně a placu. Pomůže, když do špiček zapojíte provozního, který dokáže vnést do chaosu na place řád.

Supertip:

Vyplatí se mít v zásobě několik brigádníků pro případ, že vám na poslední chvíli směnu odřeknou. Pokud hledáte náhradu na směnu, pomůže třeba aplikace Grason.

Zpět na Provoz
Podobné články
Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard

Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard

Rezervační systémy šetří čas i nervy. Srovnali jsme pro vás ty nejoblíbenější

Rezervační systémy šetří čas i nervy. Srovnali jsme pro vás ty nejoblíbenější