Proč se na nápor hostů dopředu připravit
Ve chvíli, kdy má host špatnou zkušenost s podnikem, nedoporučí ho a nejspíš už se nevrátí. Ve špičkách, kdy k vám přijde nejvíc lidí, je větší šance, že s návštěvou podniku nebude spokojený, proto se případné problémy vyplatí podchytit včas.


Host obvykle pochopí, že máte plno a leccos vám odpustí. V momentě, kdy ho ale přes veškerý nával ohromíte tím, jak bezchybně to u vás funguje, může se z něj stát váš věrný fanoušek. Rád se o svůj zážitek podělí s okolím a ještě radši se k vám bude vracet. Nejspíš vás nemine ani pozitivní hodnocení na Googlu.
Komplikace ve špičkách můžou nastat na place, v kuchyni nebo s personálem. Ukážeme, jak řešit každou z nich.
Jak řešit problémy na place
Nejčastějším problémem nezvládnutých špiček bývá, že se váš personál kromě obsluhy věnuje spoustě provozním záležitostem. Nejvíc ho většinou brzdí: rezervace, telefonáty, rozdělování účtů, markování na jednu pokladnu ve více lidech, příjem zboží nebo nefunkční ledovač a jiná zařízení.


Ve chvíli, kdy část těchto činností zautomatizujete nebo urychlíte, váš personál se může soustředit na vytváření skvělého zážitku pro hosty. Práci jim ušetříte:
- Mobilním číšníkem – obsluha přijme objednávku i od stolu a navíc může na pokladnu dálkově markovat i několik lidí zároveň.
- Platbami přes QR kód – když hostům umožníte, aby sami zaplatili, nebo si rozdělili účet přes QR kód, ušetříte obsluze až 5 minut času. Zvládne to třeba Qerko, Choice QR nebo Cvak.
- Doobjednáváním od stolu – ve chvíli, kdy obsluha nestíhá, urychlíte obrátku stolů tím, že hosty necháte, aby si doobjednali sami přes QR kód a digitální menu. Pořídíte ho také u Qerko nebo Choice QR.
- Online rezervacemi míst – díky nim obsluha ušetří několik telefonátů denně a navíc vám pomůžou s lepším plánováním obsazenosti podniku.
Nezbytná je také důkladná příprava před špičkou. Má obsluha po ruce všechno vybavení, sklo, příbory, bylinky, zásobu kelímků a dostatek ledu? Tyhle drobnosti dokážou personál pěkně zasekat.
Supertip:
Pokud máte výdejní okno, pak hostovi zpříjemníte čekání na jídlo buzzerem nebo vyvolávacím systémem na objednávky s sebou. V restauracích s rychlým občerstvením zase ušetří čas samoobslužná pokladna.
Jak řešit problémy v kuchyni
V kuchyni má zvládnutí špičky dvě roviny: provozní a technickou.
V té provozní je klíčová perfektní příprava před špičkou, ale pomůže i zjednodušené menu. Osekejte jídelní lístek a omezte ho jen na jídla s rychlou přípravou.


Supertip:
S technickou částí, tedy s organizací a pořadím přípravy objednaných jídel, pomůžou kitchen screeny. Zároveň do velké míry odbourají stres kuchařů a minimalizují dobu čekání hosta na jídlo. Díky rychlejší přípravě navíc zvládnete ve špičce prodat více jídel. Kitchen screeny seženete třeba u Storyous nebo Septimu.
Jak řešit personální problémy
Ve chvíli, kdy zautomatizujete některé procesy, jako rozdělení účtů platbou přes QR kód, doobjednávání, nebo rezervace, zpravidla se obejdete i s menším množstvím brigádníků.
Kapacity vám také ušetří, když rozdělíte práci na odbornou a pomocnou. Na debaras nepotřebujete tak kvalifikovanou sílu, k přípravě kávy a míchaných drinků nebo do kuchyně už ano. Dejte co nejméně kvalifikované práce do rukou brigádníků a uvolněte ruce šéfům kuchyně a placu. Pomůže, když do špiček zapojíte provozního, který dokáže vnést do chaosu na place řád.


Supertip:
Vyplatí se mít v zásobě několik brigádníků pro případ, že vám na poslední chvíli směnu odřeknou. Pokud hledáte náhradu na směnu, pomůže třeba aplikace Grason.