Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard

3. února 2025·12 minut čtení
Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard
7alt
Marie Trubetská

Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard

‚‚Největší chybou je s digitalizací čekat,’’ myslí si Robert Novosad, spoluzakladatel Choice QR. Jeho firma pomohla už tisícům gastro podniků nejen v Česku, ale i v Polsku, Pobaltí nebo Německu zefektivnit provoz a zvýšit tržby. Jak? Třeba tím, že restauratérům poskytuje data, která jim umožňují do hloubky poznat hosty a jejich přání. Který gastro trend v nejbližších letech ovládne trh? A jaký je technologický základ pro podniky, které zrovna začínají? O tom všem jsme se s Robertem bavili.

V minulém roce jste spustili službu Collection point, která sjednocuje objednávky ze všech rozvážkových služeb do jednoho tabletu. Jak vám zatím funguje? 

Funguje dobře – spolu s rezervacemi je to teď naše vlajková loď. Hospodští rádi říkají, že jim pomáháme eliminovat diskotéku na baru. Nejvíc si cení, že můžou z jednoho místa spravovat a vyhodnocovat objednávky pro různé cílové skupiny.

 

Na trhu jsou firmy, které integrují rozvozy přímo do pokladního systému. Proč bych měl jako gastro podnikatel přesto chtít využít Choice?

Naší největší výhodou jsou data, která restauratérům umíme poskytnout. A platí, že čím víc služeb u nás využíváte, tím podrobnější ta data jsou. 

Abych uvedl příklad, při maximálním využití našich nástrojů jsme schopni vytvořit celkem podrobný profil vašich hostů.

Víte, kdy u vás zákazník naposledy byl, co si objednal, kolik u vás utratil, znáte jeho kontaktní údaje, jestli vám nechal recenzi a podobně. Vy s ním pak můžete komunikovat na mnohem osobnější úrovni – ať už online nebo přímo v podniku.  

V čem dalším vynikáte oproti vaší konkurenci na trhu?

Oproti naší konkurenci, která se často soustředí na rozvoj jedné služby, se restauratérům snažíme nabídnout komplexní digitální řešení.

Zároveň chceme podnikům nechat prostor pro jejich vlastní propagaci. Web, digitální menu i QR kódy proto vždycky můžou přizpůsobit vlastnímu designu.

Ve srovnání s dalšími firmami, které si za své služby berou procenta z obratu, máme zároveň i jiné provizní schéma. Nabízíme fixní částku za určitý objem plateb, takže gastro provozovatelé dopředu vědí, kolik každý měsíc maximálně zaplatí.

 

Chceme podnikům nechat prostor pro jejich vlastní propagaci. Web, digitální menu i QR kódy proto vždycky můžou přizpůsobit vlastnímu designu.

Robert Novosad, spoluzakladatel Choice QR
Tím, že je hlavní vizí Choice v podstatě digitalizovat gastro podniky, mě napadá, jestli jsou vůbec čeští restauratéři digitalizaci otevření?

Řekl bych, že je to rozhodně lepší než 4 roky zpátky, kdy jsme začínali. 

Digitalizaci gastra hodně nastartovalo období covidu. Podnikatelé se museli zamyslet nad tím, jak se transformovat, aby nezkrachovali. V té době začali hodně využívat nové nástroje, zakládali si e-shopy nebo si poprvé osahali rozvoz.

Zdaleka ale ještě nejsme v digitální době. Mění se to hlavně tím, že nové podniky otevírají mladší lidi a ti digitální nástroje využívat chtějí. Počítám, že vrchol digitalizace v českém gastru nastane až tak za dva, za tři roky.

 

Naráží digitalizace v českém gastru na nějaké překážky?

Největší překážkou jsou zastaralé pokladní systémy. Ty gastro provozovatelům často neumožňují sbírat data nebo na ně napojovat moderní nástroje. Ale určitě jsou tu pořád i lidé, kteří se prostě jen bojí nových věcí a z principu digitalizaci odmítají.

 

Dá se říct, co je dneska standard a co nadstandard z pohledu digitálních nástrojů?

Záleží vždycky na vizi podniku. Pokud gastro podnikatel dokáže využít potenciál všech nástrojů, byl by sám proti sobě, kdyby něco vynechal.

Ale když to uvedu na příkladu našich nástrojů a vezmu to z pohledu menšího začínajícího podniku, tak bych doporučil nejdřív jít do našeho základního balíčku. Udělat si webovky, e-shop a aplikaci pro rozvoz a take away, pokud to provoz umožňuje. 

Rozhodně se ale nad rozvozem vyplatí přemýšlet hned na začátku, protože se z něj stal jeden z nejvýznamnějších příjmů gastro podniků, pokud s tím umí dobře pracovat.

Zároveň, když má podnik místa k sezení, tak bych zmínil ještě rezervační systém, který by měl dneska být povinným základem každé restaurace. 

Říkáte, že rozvoz je dnes jeden z nejvýznamnějších příjmů pro restaurace. Jaká je jeho budoucnost?

Obecně rozvozy hodně rostou. Bavíme se o růstu 20-30 % ročně v celé Evropě. Průzkumy predikují, že do dvou let objednávky přes rozvozy převýší objednávky v restauracích.

Kdybych měl hospodu, zaměřil bych se dvojím směrem a vytvořil zvlášť nabídku do restaurace a pro rozvoz. Nebo bych nejdřív klidně začal rozvozem a na něm si zajel provoz a nasbíral klientelu. 

Spousta podniků ale touhle cestou pořád ještě nejde. Digitální nástroje v dnešní době rád přirovnávám ke kreditním kartám devadesátkách, kdy je taky nikdo nechtěl používat. 

 

Kdybych měl hospodu, zaměřil bych se dvojím směrem a vytvořil zvlášť nabídku do restaurace a pro rozvoz. Nebo bych nejdřív klidně začal rozvozem a na něm si zajel provoz a nasbíral klientelu.

Robert Novosad, spoluzakladatel Choice QR
Podporujete i gastro podniky s odvážnými koncepty. Stáli jste třeba při zrodu projektu POP UP ze Zátiší – restaurace, která je v podstatě plně digitalizovaná. Jak se jí daří?

Holky a kluci z POPU UPu jedou fakt bomby. Využívají všechny naše nástroje, které mají naintegrované na pokladní systém Storyous. Na tomhle neobvyklém konceptu nasbírali během chvilky obří databázi zákazníků. A nás tyhle neobvyklé projekty hodně baví a rádi je podporujeme.

Snad jedinou věc, kterou jsme s nimi řešili, je obsluha, která odmítala QR platby kvůli spropitnému. Po chvíli ale zjistili, že jim Choice generuje zhruba o 10 % větší dýška, což je obecně trend, který sledujeme v podnicích, kde QR platby zavedou.

Jaká je vaše strategie pro získávání nových zákazníků?

Nechceme být všude za každou cenu. Snažíme se být jen tam, kde zákazníkovi přinášíme hodnotu.

V praxi to vypadá tak, že se na schůzkách hodně ptáme – jak jim funguje podnikání a v čem pro ně může být Choice užitečné. Podle toho jim nabídneme jeden z našich balíčků služeb. 

Do čísel hodně koukáme i po nasazení a vyhodnocujeme přínos našich nástrojů pro podnik.

 

Nechceme být všude za každou cenu. Snažíme se být jen tam, kde zákazníkovi přinášíme hodnotu.

Robert Novosad, spoluzakladatel Choice QR
Které nejčastější argumenty slýcháte pro to, že zákazníci Choice nechtějí?

Většinou nechtějí změnu, když už nějaké digitální nástroje využívají.

V takových případech jim většinou argumentujeme tím, že jsme schopni nahradit několik různých nástrojů jedním řešením. To znamená – když podnik využívá rezervace, QR platby a rovozy od různých partnerů, přechodem k Choice může ušetřit řádově v tisících za měsíc.

 

Co za další služby a nástroje pro gastro vás zaujaly, ať už na našem nebo zahraničním trhu? Co vás inspiruje?

Skvěle poskladaný produkt a strategii má pokladní systém Toast. Od toho se myslím inspirují všichni ve střední Evropě.

Potom se mi líbí i menší produkty, jako třeba Price-Check, Divizio nebo Competera. To jsou online nástroje na sledování cen v digitálním prostředí. Pokud by se toto začalo v gastronomii používat, tak si myslím, že by to mělo hodně zajímavý efekt. 

Líbí se mi také mezinárodní Orderly, který je vyloženě na food cost management.

 

Máte nějaké poselství na závěr pro gastro podnikatele?

Nebojte se digitalizovat a využít síly dat. Může to být vaše největší konkurenční výhoda.

Zpět na Rozhovory