Zakladatelé KiloMayo: Pokladní systém jsme nikdy vyvíjet nechtěli

13. února 2025·12 minut čtení
Zakladatelé KiloMayo: Pokladní systém jsme nikdy vyvíjet nechtěli
8alt
Michal DolejšKurátor Supplo služeb

Zakladatelé KiloMayo: Pokladní systém jsme nikdy vyvíjet nechtěli

Je to zhruba rok, co Pavel Fuchs a Nikola Pantovič vytvořili první verzi KiloMayo a začali ji používat v Pavlově Goodloku. V tu chvíli je poháněla hlavně chuť zlepšovat gastro a velké vize. Dnes systém běží v prvních 50 podnicích v Česku, ale zakladatelé se dívají daleko za české hranice. V čem se KiloMayo liší od řešení, která už tu jsou, proč z jejich vize může těžit celý obor a kdy oficiálně vstoupí na trh?

Jak vznikl název KiloMayo?

Oba: Milujeme majonézu! Všechno je lepší, když přidáš mayo*:).

*„Přidat Mayo“ – z anglického ‚‚Adding Mayo’’ = Vylepšit historku tak, aby zaujala posluchače. Podobně jako když přidáte majonézu na sendvič, a zlepšíte tak jeho chuť, to samé uděláte i se „suchou“ historkou nebo s nápadem. Zdroj: Urban Dictionary

 

Proč jste se rozhodli KiloMayo vytvořit?

Pavel: Pro Goodlok jsme na trhu nenašli řešení, které by pokrylo všechny naše potřeby. Chtěli jsme tenkrát novou appku na správu e-shopu, webu, výroby a rozvozu. A hlavně jsme to všechno potřebovali nějak sjednotit. Ve chvíli, kdy jsme se snažili pospojovat existující appky, tak nám to prostě nešlo. Takže jsme si naprogramovali vlastní.

 

Proč jste nakonec udělali i POS, který jste původně dělat neplánovali?

Nik: Když nás napadlo dostat KiloMayo mezi lidi, začali jsme se o něm bavit s dalšími majiteli podniků. Zjišťovali jsme, se kterými appkami jsou spokojení a se kterými naopak ne. Rychle se ukázalo, že centrální bod jejich uvažování je pokladní systém. Takže i když jsme ho původně vyvíjet nechtěli, z rozhovorů nám vyšlo, že na trhu, i přes jeho relativní nasycenost, o něj zájem je. 

Je to rozhodně složitější cesta, ale nakonec jsme za ni rádi. Je to totiž příležitost postavit všechno pod jednou střechou. A vytvořit operační systém s jednotným datovým základem pro všechno, co podnik může potřebovat.

 

Co dalšího KiloMayo umí a bude umět? Jaké má ambice?

Pavel: Pokladna je v KiloMayo jen jedna malinká část, naše vize je mít všechno pod jednou střechou, jak už řekl Nik. Takže i věrnostní programy, databázi zákazníků, plánování směn i další HR agendu, finanční řízení, skladové hospodářství, inventury nebo rezervace. A v podstatě i všechno ostatní, co dneska člověk pro úspěšný provoz potřebuje.

Vycházíme hodně z toho, že gastro se mění. Všichni se zbláznili do e-shopů, protože nejvíc trendy restaurace Noma v jednu chvíli prohlásila, že bude prodávat jen online. Proto budeme mít v KiloMayo modul i na e-shop – aby si každý jednoduše překlopil data z pokladny online a mohl začít hned prodávat. Podobně plánujeme i modul pro B2B klientelu a modul na výrobu a rozvoz.

Nik: Hlavně ale chceme z hospodských udělat podnikatele. Naservírujeme jim všechna možná data o provozu tak jednoduše, aby je mohli hned využít k rozvoji podniku. Jde nám o zachování a rozvoj jejich značky a komunity kolem nich.

 

Chceme z hospodských udělat podnikatele. Naservírujeme jim všechna možná data o provozu tak jednoduše, aby je mohli hned využít k rozvoji podniku.

Nikola Pantovič, spoluzakladatel KiloMayo
O jakých datech z provozu se bavíme?

Nik: Nákupy, mzdy, nájmy, energie a další pravidelné i nepravidelné výdaje. A proti tomu příjmy ze všech provozovaných kanálů s maximální granularitou a automatizací, která se v příštích letech stane klíčovou.

Pavel: Čím víc modulů budeš používat, tím víc dat budeš mít k dispozici. KiloMayo ti například řekne, jak si stojíš o víkendu, přes obědy, v létě, nebo kdykoli tě to zajímá. Přidá taky pár tipů, jak by se provoz dal zlepšit. 

 

Jak konkrétně budou tyhle tipy vypadat?

Nik: Třeba tak, že se po obědech koukneš do systému a zjistíš, že jsi prodělal deset tisíc. A KiloMayo ti vypočítá několik variant, se kterými by ti provoz vycházel lépe. Jde nám o maximalizaci výtěžnosti při zachování kvality poskytované služby.

Například: „Kdybyste tu měli o jednoho člověka míň, v pohodě byste to zvládli“. Nebo: „Burger by měl stát aspoň o 50 korun víc, abyste byli v plusu“. A nebo taky: „Přes obědy byste možná měli úplně zavřít a naopak prodloužit otevíračku večer.“

Pavel: Když naopak čísla vychází dobře, pak ti KiloMayo poradí, jak se posunout dál. Můžeš třeba otevřít druhou pobočku nebo spustit e-shop.

 

To je hodně dat, jak je plánuje využít KiloMayo?

Nik: Data, která majitel vloží do systému, respektive, která za něj systém posbírá z provozu, pracují výhradně pro něj. A tak to zůstane. Neplánujeme je využívat jako alternativní zdroj příjmu nebo pro vlastní marketingové účely.

 

Jak daleko jste s vývojem KiloMayo?

Pavel: Začali jsme základními moduly, jako jsou pokladna, věrnostní programy, sklady, směny, inventury, statistiky a finanční řízení – to všechno dneska funguje jak na počítači, tak na mobilu. V tuhle chvíli řešíme především automatizaci, online kanály (e-shopy a B2B portály) a něco navíc pro zaměstnance podniků, kteří se rozhodnou nakopnout jejich byznys s námi. Detaily si zatím necháme pro sebe.

Zároveň s KiloMayo fungujeme hlavně na Apple zařízeních a iOS, protože je to rychlejší a hezčí. Máme i Android, ale zkušenost s Apple je prostě lepší.

I když možná jsme jen zaujatý. Koneckonců, ať si každej vybere podle sebe. Dostupný jsou obě verze a dali jsme jim stejnou péči. Stejně jako designu.

 

Kolik zákazníků teď KiloMayo používá? A co na něj říkají?

Nik: Vytipovali jsme si prvních 50 podniků, ve kterých systém běží a se kterými jsme intenzivně v kontaktu. Chceme si být jistí, že všechno funguje skvěle, než ho pustíme do světa. V ten moment chceme být nejsnáze spustitelná a adoptovatelná platforma na trhu. I přes robustnost produktu.

Při vývoji něčeho tak komplexního dostáváme zpětnou vazbu neustále. Zjišťujeme, co ještě chybí, co by mohlo fungovat lépe a co by naopak nikdo nevyužil. Jsme rádi, že nám první vybraní zákazníci pomáhají KiloMayo posouvat dopředu. Bez nich by to nešlo. Navíc, vybrali jsme si ty, kterým opravdu věříme a jejich pozice na trhu napovídá, že vědí, o čem mluví. Nesmírně nás baví a věříme, že i my bavíme je.

Kdo je Pavel s Nikem?
  • Pavel provozuje Goodlok a předtím mimo jiné vybudoval digitální agenturu manGoweb a spoluzaložil populární bikesharingovou platformu Rekola.

  • Nik je startupista, který hrál významnou roli například při škálování a prodeji Socialbakers – jednoho z nejvýznamnějších exitů české startupové scény.

  • Nik s Pavlem velmi rychle našli společnou řeč. KiloMayo spolu budují už rok, aktuálně ho testují ve více než 50 provozech, a to nejlepší má teprve přijít.
Na které problémy dnešního gastra při své cestě narážíte? Jak je pomůže vyřešit KiloMayo?

Nik: Problém číslo jedna je nedostatek personálu. Lidi hledají spíš cestu ven než ke gastru. Gen Z obzvlášť. Naše výzva je dostat víc lidí do oboru tím, že pro ně vytvoříme systém, který je jednoduchý, chytrý a usnadní jim práci. Systém, se kterým budou rádi pracovat a který se sám postará o věci, které jde automatizovat. Personál se bude starat o všechno, co má přidanou hodnotu pro zákazníka. Je potřeba přenastavit pracovní podmínky. Změnit status quo.

Pavel: Zaměstnance ze všeho nejvíc trápí málo času a málo peněz. Málo času jim zbývá, málo peněz dostanou. Když díky KiloMayo ušetříte hodinu času na směně a zavřete dřív, tak to nejspíš bude mít pozitivní dopad i na well-being personálu. První ušetřenou hodinou to ale jen začíná.

 

Zaměstnance ze všeho nejvíc trápí málo času a málo peněz. Málo času jim zbývá, málo peněz dostanou. Když díky KiloMayo ušetříte hodinu času na směně a zavřete dřív, tak to bude mít pozitivní dopad i na well-being personálu.

Pavel Fuchs, spoluzakladatel KiloMayo
Nedostanou pak zaměstnanci míň peněz, když budou pracovat míň hodin?

Nik: Nemusí, záleží na majiteli.

Nechci, aby to znělo utopisticky, ale myslíme si, že každý byznys se dá optimalizovat do té míry, že z toho benefituje celý tým. Zjednodušeně, když podnik za 8 hodin vydělá stejně peněz jako za 12, tak je to jednoznačná výhra jak pro majitele, tak pro zaměstnance. 

Když ten scénář rozvedu, pokud majitel vydělá stejně peněz za míň provozních hodin, zkrátí se pracovní doba a zaměstnanci můžou věnovat víc času sebevzdělávání a rozvoji. Poznají lépe produkty, v práci budou soustředěnější a spokojenější, protože si víc odpočinou. Takoví zaměstnanci možná sami začnou přicházet s inovacemi a svoji energii přenesou i na zákazníky.

To všechno nakonec povede ke zvýšení tržeb, protože podnik bude šlapat jako dobře namazanej stroj. Pro majitele? Mašina na peníze. Tak proč by měli zaměstnanci dostat míň peněz? Všechno vychází ze správného nastavení. 

 

Teď trochu odjinud. Niku, jste známý svým zápalem pro komunity, promítl jste ho i do KiloMayo?

Nik: Ano! Proto jsem si vlastně gastro vybral. Komunita se přirozeně tvoří kolem každého podniku. Pokud tomu jako jeho provozovatel pomůžete, vybudujete místo, kde se pravidelně potkávají lidé s podobným smýšlením, vkusem a tak dále. Nebo třeba jen sousedi a kolegové z práce.

A když člověk pravidelně chodí do míst, kde je obklopen lidmi, se kterými je mu fajn, tak mu to naplňuje a prodlužuje život. Což je benefit, který KiloMayo může přinést koncovému zákazníkovi, protože jeho oblíbenej podnik tady prostě bude delší dobu. Je to trochu „stretched“ úvaha, ale my ji proměníme v realitu.

Důležitou komunitou jsou ale i kuchaři, číšníci, baristi a všichni, kdo s KiloMayo pracují. Pro ně vytváříme systém, se kterým budou mít nejlepší uživatelskou zkušenost. Nakonec lidí v provozu je víc, než majitelů, takže jejich názor pro nás má velkou váhu. 

 

Je KiloMayo systém pro všechny?

Pavel: Řekněme, že je hlavně pro lidi, kteří podobně jako my vnímají, že gastro se mění, a musí se změnit.

Je to pro ty, kteří chtějí ustupovat od přístupu: „budu hlavně hodně dřít, aniž bych si vydělal dost peněz a aniž bych měl volný čas na sebe nebo rodinu“. A naopak přejít na přístup: „mám data, vím, jak otevřít podnik, jak ho vést udržitelně a jakým způsobem v klidu růst, aby pro mě podnikání mělo smysl.“

Nik: Jo. Jedině udržitelnost a dlouhodobost jsou klíčem k úspěchu.

 

Kdy se chystáte oficiálně vstoupit na trh?

Nik: Až to tak budeme cítit. V tuhle chvíli už máme jasnou představu o tom, které potřeby našich klientů máme pokrýt a co si mají představit oni, když se řekne KiloMayo. Nechceme vstoupit na trh zbrkle, ale ve chvíli, kdy to bude mít největší dopad. Ze všeho nejvíc nám záleží na doporučení našich klientů. O ně se chceme opřít. Nemám pochyb, že by to šlo už dneska, ale i přesto si s tím dáme ještě nějakou práci.

Můj dnešní odhad je, že na trh oficiálně vstoupíme v posledním čtvrtletí letošního roku.

Zpět na Rozhovory
Podobné články
Lukáš z Qerko: Tržní standard se mění. Hosté dnes od restaurace čekají daleko víc

Lukáš z Qerko: Tržní standard se mění. Hosté dnes od restaurace čekají daleko víc

Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard

Robert z Choice QR: Digitální nástroje jsou jako kreditní karty v devadesátkách – nejdřív je lidi odmítali, dneska jsou standard