Začíná to u vás
Pokud nechcete být v podniku 24/7 a kontrolovat každý krok svých zaměstnanců, potřebujete k sobě tým lidí, kterému bude na úspěchu vašeho podniku záležet tolik, že ho vezmou za svůj. V zásadě máte dvě možnosti, jak je k tomu motivovat:
1) Uděláte z klíčových zaměstnanců „malé majitele”
Tak, že jim dáte procenta ze zisku, obratu nebo firmy.
Tato možnost je náročnější na procesy a kontrolu. Od zaměstnanců dostanete většinou takový výkon, který odpovídá finanční odměně nebo osobní motivaci každého z nich. Vnitřní motivace může být třeba touha odvést co nejlepší práci na směnách, posouvat se v kariéře dál nebo se učit od nejlepších.
Využívají ji podniky ze skupiny Ambiente nebo Together. Proto nemají takový problém najít kvalitní lidi i za rozumné náklady.


2) Máte originální vizi a přirozeně přitáhnete podobně smýšlející lidi
V tomhle případě své zaměstnance nebudete muset tolik motivovat penězi. Budou zapálení do vaší vize a přirozeně vás začnou následovat. K chodu takového podniku většinou není třeba tolik pravidel – všechno funguje na osobní odpovědnosti každého člena.
Důraz musíte klást na komunikaci a obecnou shodu. Každého dalšího zaměstnance většinou vybíráte skupinově. Každý se s novým kandidátem potká a šéf se zajímá o jeho názor.
Tento typ motivace využívají třeba v Café Jen, Café Hrnek a Hrneček nebo Bockem.