Motivace zaměstnanců v gastru: Jak si najít a udržet hvězdný tým

6. března 2025·7 minut čtení
Motivace zaměstnanců v gastru: Jak si najít a udržet hvězdný tým
8alt
Michal DolejšKurátor Supplo služeb

Motivace zaměstnanců v gastru: Jak si najít a udržet hvězdný tým

Pověst restaurace stojí na dvou důležitých věcech: jídle a zákaznickém zážitku. Abyste obojí dokázali vytvořit, potřebujete najít spolehlivé, šikovné lidi do týmu. Na co takoví lidé slyší? A čím si je udržíte?

Začíná to u vás

Pokud nechcete být v podniku 24/7 a kontrolovat každý krok svých zaměstnanců, potřebujete k sobě tým lidí, kterému bude na úspěchu vašeho podniku záležet tolik, že ho vezmou za svůj. V zásadě máte dvě možnosti, jak je k tomu motivovat:

1) Uděláte z klíčových zaměstnanců „malé majitele”

Tak, že jim dáte procenta ze zisku, obratu nebo firmy.

Tato možnost je náročnější na procesy a kontrolu. Od zaměstnanců dostanete většinou takový výkon, který odpovídá finanční odměně nebo osobní motivaci každého z nich. Vnitřní motivace může být třeba touha odvést co nejlepší práci na směnách, posouvat se v kariéře dál nebo se učit od nejlepších.

Využívají ji podniky ze skupiny Ambiente nebo Together. Proto nemají takový problém najít kvalitní lidi i za rozumné náklady.

2) Máte originální vizi a přirozeně přitáhnete podobně smýšlející lidi

V tomhle případě své zaměstnance nebudete muset tolik motivovat penězi. Budou zapálení do vaší vize a přirozeně vás začnou následovat. K chodu takového podniku většinou není třeba tolik pravidel – všechno funguje na osobní odpovědnosti každého člena.

Důraz musíte klást na komunikaci a obecnou shodu. Každého dalšího zaměstnance většinou vybíráte skupinově. Každý se s novým kandidátem potká a šéf se zajímá o jeho názor.

Tento typ motivace využívají třeba v Café Jen, Café Hrnek a Hrneček nebo Bockem.

Supertip: Nenajímejte lidi na činnosti, které můžete automatizovat

Co nevyžaduje lidský zásah, zkuste automatizovat nebo vyřešit pomocí technologií. Zaměstnance nechte dělat jen činnosti, které mají přidanou hodnotu – komunikaci s hostem nebo dokončování jídel a nápojů, které servírujete.

V čem je váš podnik výjimečný?

To, co můžete zaměstnancům nabídnout, ve velké míře ovlivní i to, jaký typ lidí k sobě přitáhnete. Proto se vyplatí srovnat si to ještě předtím, než do světa pošlete první inzerát.

Většinou bude vaše přidaná hodnota ležet v jedné z těchto oblastí:

  • Flexibilita úvazku – v dnešní době nedocenitelný benefit. Spousta nadšenců do gastra by v něm ráda zůstala, ale rodina nebo jiné životní okolnosti je donutí najít si zaměstnání s tradičnějším úvazkem.
  • Finance – když dokážete nabídnout motivační finanční ohodnocení, oslovíte cílevědomé lidi, kteří kvůli bonusu k výplatě udělají o velký kus práce navíc.
  • Kolektiv – skvělí lidé na klíčových pozicích vám zaručí, že s nimi budou chtít dělat brigádníci nebo méně kvalifikovaní lidé jen proto, aby se od nich učili. Nebo proto, že se s nimi dobře pracuje a do práce se těší.
  • Vize – když máte v hlavě neobvyklý koncept, často k sobě přirozeně přitáhnete lidi, kteří se od vás budou chtít inspirovat a pomůžou vám realizovat vaše vize.
  • Možnost růstu – pokud jste větší podnik, kde funguje přirozená hierarchie, pak je pro zaměstnance velkou výhodou možnost kariérního růstu. Můžou se třeba z baristy dostat až na provozního nebo z pomocného kuchaře na šéfkuchaře.
  • Vaše jméno nebo jméno podniku – když jste známá osobnost v gastru nebo provozujete oblíbený podnik, lidé k vám přirozeně tíhnou, a považují za prestiž stát se součástí vašich projektů.

V dalším článku o zaměstnancích vám ukážeme, jak správně napsat inzerát a kde najít potenciální kandidáty.

Zpět na Provoz