Lukáš z Qerko: Tržní standard se mění. Hosté dnes od restaurace čekají daleko víc

4. února 2025·10 minut čtení
Lukáš z Qerko: Tržní standard se mění. Hosté dnes od restaurace čekají daleko víc
8alt
Michal DolejšKurátor Supplo služeb

Lukáš z Qerko: Tržní standard se mění. Hosté dnes od restaurace čekají daleko víc

Vztah s hostem nekončí zaplaceným účtem. V tom má Lukáš Kovač, zakladatel a šéf Qerka, jasno. Aby se k vám hosté pravidelně vraceli, je potřeba o ně pečovat i ve chvíli, kdy zrovna nejsou u vás v podniku. A s tím chce Qerko restauratérům pomoct přes nově vznikající platformu. Jaké nástroje můžete už teď využít? A vyplatí se naskočit na vlnu QR kódů, i když to stojí trochu víc než platby přes terminál? O tom všem jsme si s Lukášem povídali.

1) Qerko funguje už 5 let, jak se za tu dobu proměnila vaše klientela?

Celkem dost. Na začátku jsme chtěli jít úplně do každé restaurace. Časem jsme ale zjistili, jak velkou roli v našem byznyse hraje ‚‚síťový efekt’’. Máme vyzkoušené, že nejlíp nám Qerko funguje, když si vytipujeme restaurace, kam chodí naše cílová skupina a tam ho spustíme. Tím, že si ho hosté osvojí a oblíbí, je pak snazší v téhle lokalitě rozšiřovat Qerko i do dalších podniků.

 

2) Platí pořád, že si vybíráte podniky, se kterými začnete spolupracovat?

Platí. Když máme pocit, že by restaurace dostatečně nevyužila potenciál Qerka, tak spolupráci radši odmítneme. Nechceme být všude za každou cenu.

 

3) Co říkáte na digitalizaci v české gastronomii? Naráží na nějaké překážky?

V Česku se podle mě digitalizace neděje tak rychle, jak by měla. Kolikrát je vrcholem digitalizace platební terminál, což už dneska nestačí. Dokonce se mezi restauratéry zase objevilo téma plateb pouze v hotovosti, což je podle mě totální nesmysl. Zákazník by měl mít možnost odevzdat svoje peníze tak, jak chce on.

 

4) V čem digitalizace restauracím nejvíc pomáhá?

Technologie podporují 3 základní věci: spokojenost zákazníků, spokojenost personálu a profitabilnější byznys. 

Gastro často funguje ve špičkách – v jeden moment se k vám nahrnou lidi a v tu chvíli o tržbách i celém zážitku rozhoduje hlavně to, jak efektivně dokážete hosty obsloužit.

Z pohledu digitalizace je důležitý online marketing a reputace podniků na Google a Tripadvisoru. Na vlastní web jim moc lidí nepřijde, což si restauratéři často neuvědomují. 

Nebo například partneři pro rozvoz – Wolt, Bolt nebo Foodora. Ano, stojí to peníze navíc, ale přivádí vám to zákazníky, takže jsou ve finále pro podniky velká pomoc, pokud s tím umí pracovat.

 

Platby pouze v hotovosti jsou totální nesmysl. Zákazník by měl mít možnost odevzdat svoje peníze tak, jak chce on.

Lukáš Kovač, CEO v Qerko
5) Co na to zákazník? Jak vnímá digitalizaci on?

Z pohledu zákazníka je digitalizace hlavně o tom, aby zvládl restauraci rychle najít a udělat si rezervaci. Zbytek je důležitý spíš pro podnik, ne pro zákazníka. Zákazník má hlavně dostat super zážitek.

 

6) O čem podle vás ten super zážitek pro hosta je?

Mě z pohledu zákazníka vždycky nejvíc štvalo rozdělování účtů při placení, proto jsme to v Qerku vyřešili jako první. Pak je důležité, abych si mohl sám doobjednat ve chvíli, kdy je obsluha v nedohlednu.

Jinak si myslím, že zážitek stojí hlavně na obsluze, která mě tím zážitkem provází. Proto by měl být první kontakt v restauraci určitě s obsluhou, nedoporučujeme jít tou cestou, kdy si zákazník sedne a sám se obslouží přes QR kód. 

 

Zákaznický zážitek stojí na lidech. Nedoporučujeme nechávat hosty objednávat jenom přes QR kód.

Lukáš Kovač, CEO v Qerko
7) Proč si Qerko restauratéři nejčastěji pořizují?

Ty hlavní důvody jsou dva.

První je spokojenost hosta. Dřív šlo při rozdělení účtu vzít člověka ke kase, dneska už se lidem moc nechce. Nemluvě o tom, že když chci zákazníkům dát ten nejlepší možný servis, tak bych to ani dělat neměl.

Druhý je efektivita ve špičkách. Na směně dokážete ušetřit až jednoho člověka. Zároveň se zrychlí otáčka stolů zhruba o 5 minut. Navíc obsluze vzrostou dýška. V průměru jich přes Qerko vyberete víc a ještě se rozdělí mezi míň lidí. 

 

8) Dáváte svým zákazníkům data, se kterými můžou dál pracovat při rozvoji podniku?

Dáváme. Největší výhodou dat, která od nás máte, je, že dokážete přesně dohledat čas, objednávku i hosta. Víte, jestli šlo o nového, nebo stálého hosta. Víte, co měl k jídlu, jak hodnotil návštěvu v restauraci i jaké dal dýško. Pak je to na vaší kreativitě, jak data využijete.

Umíte si porovnat i dýška mezi směnami a všechno to vidíte v časovém rozmezí týdnů, měsíců a klidně i let. Když narazíte na zásadnější rozdíl, tak víte, kde je problém a hlavně víte, s kým ho řešit.

 

9) Jak si jako gastro podnikatel můžu spočítat návratnost investice do Qerka?

V momentě, kdy mi podnik funguje ve špičkách, a zhruba vím, kolik za tu špičku obsloužím stolů, pak bych počítal, že s Qerkem ušetříte 5 min na jeden stůl. 

Když máte 20 stolů v podniku, které se vám jednou otočí, pak můžete získat až 100 min volného místa navíc, což jsou třeba 3 extra stoly během oběda, dohromady to udělá 1500 Kč na tržbách navíc.

Navíc zvýšíte pohodlí hosta při placení. To má dlouhodobý efekt, který ale jednoduše nevyčíslíte.

 

10) Je něco, na co si zákazníci stěžují? Třeba ti, kteří u vás chvíli byli a pak zjistili, že Qerko není pro ně?

Odešlo od nás pár restaurací, kde byl proti Qerku personál. Jakmile v něm personál cítí hrozbu, tak to nebude fungovat pro nikoho a radši v takovém podniku nebudeme.

Nejčastěji se bojí toho, že jim klesnou dýška, nebo že personál ztratí kontakt s hostem. Z naší zkušenosti to ale bývá přesně naopak. Qerko ušetří čas obsluze, která se může víc věnovat hostovi, a ten dá při placení větší dýško. Problém je, když se dýško nedostane k obsluze. O tom totiž rozhoduje majitel. A v tom se snažíme dělat osvětu při školení v podniku.

 

Nejčastěji se zákazníci bojí toho, že jim klesnou dýška, nebo že personál ztratí kontakt s hostem. Z naší zkušenosti to ale bývá přesně naopak

Lukáš Kovač, CEO v Qerko
11) Qerko není jenom o platbách. Jaké další služby u vás můžou restauratéři využít?

Spolu s platbami si u nás můžou zařídit digitální menu, přes které si hosté objednávají od stolu.

Dál k platbám nabízíme věrnostní program, který si restauratéři nastaví, jak chtějí. Třeba hostům po 5. návštěvě nabídnou zákusek zdarma.

Můžou si u nás zařídit i jednoduchý web, který funguje tak, že ho zapnou a rovnou z pokladny se na něj napojí meníčko, přepíše se kontakt a zprovozní se rezervační systém.

Rezervační systém můžou mít od nás, ale nebráníme se ani tomu, že jim napojíme řešení od jiného partnera. Náš rezervační systém čeká ještě pár vylepšení, aby byl opravdu dobrý.

Celkem nově jsme spustili Google reputation boost. Funguje to tak, že po zaplacení poprosíme hosta o recenzi na Googlu. Funkci testujeme od září a zatím to vypadá skvěle.

Další novinka je Instagram boost, principiálně funguje stejně Google boost, akorát sbíráme pro podnik sledující na Instagram.

Nová je i mapa podniků, které používají Qerko, kam nám chodí zhruba 14 % našich uživatelů měsíčně. Hosté si tam hledají podniky, kam zajít, podobně jako na Google Mapách. S mapou máme velké plány, ale zatím nebudu nic prozrazovat. Obecně můžu říct, že restauratérům, chceme pomoct přivést víc lidí do podniku. 

 

12) Co za služby a nástroje pro gastro vás zaujaly, na českém i zahraničním trhu?

Líbí se mi Toast, u něj se hodně inspiruju.

Dřív jsem sledoval ještě Sunday, což je naše přímá konkurence. Ale věřím, že to umíme dělat ještě líp.

Jinak koukám na všechno, co se na gastro scéně děje. Sleduju třeba Gastromapu Lukáše Hejlíka, to je super zdroj inspirace na podniky v regionech, kde můžeme začít s Qerkem.

 

13) Máte nějaké poselství, co byste chtěl restauratérům vzkázat na závěr?

Že návštěvou podniku to nekončí. A když jsem jako zákazník nespokojený, čekám že mě podnik instantně ošetří. Podobně jako třeba při reklamaci na Rohlíku. Tržní standard se změnil a hosté očekávají víc. A tím, že restaurace zdražily, očekávají ještě víc.

Zpět na Rozhovory